Eerste hulp bij piekeren

27-08-2014 08:55

Iedereen piekert wel eens. Het kan gaan om grote dingen of om kleine dingen. Ze kunnen al zijn afgelopen of ze moeten nog gaan gebeuren. Het kan behoorlijk vervelend zijn, het kan je dag of nacht verpesten, en dan vooral de nacht. Als je er later aan terug denkt dan is het eigenlijk zonde van je tijd geweest... maar tsja als je het allemaal van te voren wist.. 

 

Ik ben dus echt een piekeraar, bestaat dat woord eigenlijk? haha. Over de kleinste dingen pieker ik al en het blijft me dagen lang achtervolgen. Maar ook over grote dingen kan ik wel eens piekeren, maar minder lang dan over de kleine. Op een negatieve manier gaat het me dan altijd beinvloeden.. Hebben jullie dat ook wel eens? Vandaag geef ik tips over piekeren.

 

Tip 1; Ga het niet opkroppen

Hoe raar het ook klinkt of hoe lastig het ook is praat erover! Bij een gesprek waar je er een vervelend gevoel van krijgt, zeg het tegen diegene, en vraag bijvoorbeeld of je iets verkeerd hebt gedaan. Praten tegen iemand die er helemaal buiten staat werkt vaak ook. Diegene heeft er vaak een andere kijk op omdat diegene voor de rest niet echt goede vrienden met je is. Zorg wel dat diegene betrouwbaar is en dus niet alles gaat roddelen tegen anderen zodat het de hele school doorgaat. Dus ga niet je roddelende klasgenoot ermee lastig vallen. Over lastig vallen gesproken; het is niet erg om over je problemen te praten, hoe klein ze ook zijn. Misschien voel je je dan zeurderig (uhhhhm ja heeel vaak en daar weten mijn beste vrienden alles vanaf :') ), maar de meeste van je vrienden zullen het alleen maar waarderen en zullen het leuk vinden om te helpen. Dus praat, want het piekeren wordt minder daardoor!

Deze tip is voor mij nog steeds een soort leerpunt want ik ben niet zo'n prater. Meestal schrijf ik alles van me af in een schrift of zoiets. En ja, dat helpt echt. Tegen mijn beste vrienden praten gaat wel steeds beter.

 

Tip 2; Is het echt zo erg als het lijkt?

Vaak lijken dingen echt erger dan dat ze in werkelijkheid zijn. Die ene blunder, zou iedereen dat over een week nog weten? Vast niet. Als je je dat realiseert wordt het piekeren vast wel minder. 

 

Tip 3; Kan je er iets aan doen?

Dat ene slechte cijfer op school kan je er iets aan doen? Ja en nee. Je had beter kunnen leren maar als het cijfer bepaald is is het bepaald. Of als je niet bent aangenomen voor dat ene baantje terwijl je zo je best hebt gedaan.. Kan je niks aan doen. Sommige dingen zijn onoplosbaar dus moet je het gewoon proberen los te laten, hoe lastig het ook is. Kan je er wel wat aan doen? Doe het dan gewoon! Dat maakt het piekeren minder :) 

 

Tip 4; Even weg van de (buiten) wereld

Als je het gevoel hebt dat de 3 tips je hier boven even niet kunnen helpen, ga dan gewoon even weg van de (buiten) wereld. Pak een boek, luister muziek, kijk een film of ga iets anders doen waarvan je even helemaal tot rust komt. Maar let op, ga je niet afzonderen van je vrienden voor al te lange tijd.

 

Tip 5; Positiviteit

Als je echt heel negatieve gedachten hebt, spreek dan met jezelf af dat je tegenover elk negatief ding een positief ding zet. Happy-List werken bij mij altijd erg goed! Als je piekert over iets dat fout kan gaan of iets waar je super onzeker over bent kijk dan gewoon naar dit plaatje, het helpt echt!

Ben je ook zo'n piekeraar? Wat doe jij dan vaak?