''Kunstenaar''

02-08-2014 19:23

Wat kan ik of beter gezegd, wat kunnen wij leren van kunstenaars? Wat voor levenslessen zitten er in het beroep verstopt waar wij wat moois uit kunnen halen? Ik zag laatst een of ander artikel over ''kunstenaars en kunstenaars/creatieve mensen in opleiding''. Het artikel trok mij natuurlijk aan want zoals jullie weten ben ik wel van de ''ceatieve sector''. En wat zitten er toch veel mooie dingen in dat beroep verborgen! 

Kunstenaars hebben meestal niet de meest perfecte spullen maar kunnen ondanks dat toch mooie dingen maken. Vooral wanneer ze beginnen hebben ze deze spullen nog niet omdat het misschien te duur is of ze er het voordeel niet van in zien. In het begin had ik dat dus zelf ook niet, maar hoelanger ik er mee bezig ben (en dat is toch al een jaar of vijf) merk ik toch dat goede kwaliteit het halve werk is. Niet goedkoper slechter is, maar echt geloof me, met goede spullen gaat alles al voor de helft makkelijker. 

Ondanks dat een kunstenaar misschien niet de beste spullen heeft probeert hij/zij er toch altijd wat moois, interessants of iets wat de moeite waard is van te maken. Want als er een ding is waar kunstenaars altijd naar streven bij hun werk dan is het wel perfectie. Weliswaar is het op het moment in het wereldje van de kunst erg onzeker op gebied van werk. En ondanks dat, toch kiezen voor wat je echt het allerliefste wil; kunstenaar worden. Dat bewonder ik dus echt! 

Ondanks de perfectie van elke kunstenaar, wat ik hierboven al noemde, moet je als kunstenaar toch om kunnen gaan met kritiek. Wanneer je kunst maakt zullen heel veel mensen het misschien wel niet mooi vinden. Het gebeurd dan ook vaak dat je kritiek krijg op je werk. En toch gaan kunstenaars gewoon door met hun werk, ondanks alle kritiek. Dat is nog een ding dat ik zo erg bewonder aan ''de kunstwereld''.  

En dan als laatste een ding dat ik misschien nog wel het meest bewonder aan kunstenaars; ze durven anders te zijn dan anderen. Ze durven hun gevoel in hun werk te stoppen. Maar ook durven ze vaak een wat andere kledingsstijl te hebben dan anderen mensen. 

Tot slot; kunstenaar is misschien nogal een breed begrip maar toch zijn al deze dingen hierboven wel van toepassing. Ik denk dat we, door kritisch te kijken naar deze mensen, nog erg veel van ze kunnen leren. Zoals ik laatst een quote zag; ''the earth without art is just eh''.