Plezier tegenover de zin van het leven

31-07-2014 12:05

Tegenwoordig willen we allemaal 'onze droom leven', of ons werk maken van de dingen die we 'leuk' vinden. Sommigen willen daarbij veel geld verdienen andere een groot succes hebben. Volgens mij zijn mensen daar erg veel mee bezig.. 

 

"Plezier''

Wat mij betreft is plezier misschien wel het belangrijkste, we hebben allemaal plezier nodig! Vaak is plezier iets leuks doen, op korte termijn, tenminste voor de meesten van ons. Een dagje winkelen, een gratis spel krijgen of naar de bios gaan. Dat is iets waaraan je veel plezier zou kunnen beleven. 

 

"De zin van het leven''

Alle mensen hebben een andere ''zin van het leven''. Maar wat het werkelijk betekend is dat je richting het eind van je leven kan zeggen dat je leven zin heeft gehad. Dit kan op veel manieren en zoals ik al zei heeft ieder een eigen manier. Misschien wil je mensen helpen, de wereld een stukje beter maken, iets ontdekken of iets doen waardoor het leven van de mede mens betert. Er zijn echt zoveel verschillende manieren voor ''de zin van het leven'', misschien weet je voor jezelf ook al wat jij belangrijk vindt.

 

''Wil je veel plezier hebben gehad of wil je juist dat je leven zin had?''

Naar mijn idee, zoals al eerder vermeld moeten mensen veel 'plezier' of 'succes' hebben. Als je aan het eind van je leven kijkt naar hoe je leven is geweest, stel je jezelf dan de vraag of je veel plezier hebt gehad, of dat je leven zin heeft gehad? Ik denk vooral het laatste, mensen zijn erop 'gebouwd' . Terwijl ik tegenlijkertijd denk dat je zonder plezier ook niet ver komt, het is ook niet onbelangrijk. 

 

''Stel jezelf de vraag''

Persoonlijk is dit een besef voor mij een manier om de dingen die ik niet zo leuk vind om te doen toch te doen. Waarom? Omdat ik de dingen die ik niet leuk vind, maar toch moet doen, belangrijk vind. Dat maakt iets doen waar je minder blij van wordt minder erg, althans zo ervaar ik het. Uitendelijk zul je blij zijn dat je het toch gedaan hebt, terwijl je het in eerste instantie misschien niet zo leuk vond om te doen. 

 

Dit was een van mijn 'hersenbrekers' die ik even met jullie wilde delen. Wil je doen wat je leuk vindt of wat je belangrijk vindt? Dat wat je belangrijk vindt zal lang niet altijd leuk zijn, en dat wat je leuk vindt is misschien wel ietsje minder belangrijk. 'Plezier tegenover de zin van het leven'.